Коли і як розвивати стратегічне мислення в компанії

Коли і як розвивати стратегічне мислення в компанії

Цей контент також доступний на : Русский

Все, що не створюється – руйнується. Якщо я не створюю своє майбутнє, воно руйнується автоматично.

Наприклад, я розумію, що неперспективно жити й працювати тішачи себе надією на державну програму, як живуть 90%. Це призводить до того, що я буду поступово по трохи підвищувати свій заробіток, а потім 30% від того, що я заробляв, я отримаю на пенсії. І ще я десь чув, що у нас цієї пенсії взагалі не буде, оскільки народжуваність в країні не з найкращих.

Виходить, що, відсутність у мене стратегії, не означає, що майбутнє не настане. Воно настане, але буде таким жахливим, що я буду сидіти й звинувачувати себе у тому, що я не вплинув на нього. Бо я можу впливати, але для цього потрібна ціль та стратегія.

У хорошому сенсі стратегічне мислення потрібно кожному, аби створювати майбутнє, а не приймати його таким, яке воно прийде само собою.

Стратегії є суб’єктами — вони створюють, наближають майбутнє за допомогою стратегії. А люди без стратегії — об’єкти, з якими відбувається майбутнє.

Зазвичай це закодовано в мовленні людини. Якщо прислухатися можна почути:

  • Долар подорожчав.
  • Машина провалилася в яму.
  • Собака мене вкусив.

У цих формулюваннях немає «Я». Тут немає суб’єкта, лише об’єкт з яким щось відбувається.

Людина каже: «2020 рік мене мало не вбив». Так він знімає з себе відповідальність та у всьому звинувачує 2020 рік. Тут немає стратегічного мислення.

Стратегічне мислення — лідерська якість. Якщо лідер відчуває, що 2020 рік буде іншим, він вибудовує іншу стратегію, щоб отримати вигоду в цих умовах. Або, якщо не впорається, він чесно це визнає та продовжить свій шлях з новою стратегією, але відповідальність перекладати не буде.

Західна культура побудована на суб’єктності. У них форма мовлення так влаштована, що там «Я» нікуди не зникне. Там ти не можеш оформити мову без «Я». Це буде неграмотно. У нас мова побудована так, що ми можемо сказати «щось сталося». Само собою. Без мене.

Коли питаєш людину, чому так сталося, він говорить, що ціни зросли, закони не ті прийняли, влада нечесна. Тут немає суб’єкта. Як тільки вказуєш суб’єкт, відразу з’являється відповідальність, тому що суб’єкт може прийти розбиратися, хто це його тут звинуватив.

Без стратегічного мислення можна жити, але тільки якщо ти не керівник. Якщо цілиш у керівники, починай прокачувати  стратегічне мислення.

У кожній країні більш ніж половина населення живе без стратегічного мислення. В цьому немає нічого страшного. Проблема починається тоді, коли стратегічного мислення немає у керівництва. Якщо у корабля немає маршруту «куди ми пливемо і як ми туди доберемось», це страшно.

5 критеріїв, коли компанії потрібно почати розвиток стратегічного мислення

Критерій 1. Тиск VUCA-світу. Складний світ, складні процеси, важко вибудовувати стратегії. Як раніше вже не працює, а як зараз поки ще не спрацьовує. В такому випадку треба придумати стратегію. А для цього потрібне стратегічне мислення.

Критерій 2. Різниця у цілях серед співробітників. Коли вони, не маючи стратегії та чіткого бачення шляху, поміж собою вирішують купу особистих проблем без єдиної цілі. Кожен займається своїми проблемами. Як тільки я, як власник, відійду, вони будуть займатися не тим, що розвиває бізнес. У кожного буде своя правда, а компанія залишатиметься на тому самому місці.

Критерій 3. Проблеми через відсутність стратегії. Я хочу вирішити проблему, яка виникла через те, що у мене не було стратегії. І зараз я розумію, що відкладати вже марно. Можливо, я навіть передчував, що так може статися, але думав, що прокотить. Не прокотило.

4. Амбітна ціль, яку без стратегії досягнути неможливо. Проблема — це одна справа. Але буває, що у людини немає проблем і вона не очікує ніяких проблем, але хоче йти вперед, щоб отримати чогось гарного ще. Але це настільки амбітно, що містка до цього майбутнього просто не існує. Його треба побудувати за допомогою стратегії.

5. Стрес керівника та співробітників. Без чіткої стратегії я буду витрачати гроші на семінари зі стресу для співробітників. Вони будуть вигорати, будуть провалюватись. У них не буде чіткого бачення. Вони будуть йти до інших проєктів.

Співробітники йдуть туди, де бачать ясність, тому що завжди хочуть бути з компанією, яка може забезпечити майбутнє. Якщо гарне майбутнє в цій компанії я не бачу, я завжди буду просити, щоб мені переплачували грошима.

Головна цінність стратегічного мислення для керівника

Для керівника найбільша цінність розвитку стратегічного мислення у тому, що з’являється ясність в голові. А коли у керівника немає стратегічного мислення, він не зізнається в цьому. А співробітникам ключову ціль пояснити не може.

У Стівена Кові в книзі є дослідження. Він каже, що 80% співробітників при опитуванні сказали, що їм не зрозумілі цілі компанії. При цьому 20% знають цілі компанії, і лише 5% можуть розповісти, як вони збираються цих цілей досягти.

Метафора приблизно така. Уявіть, що у вас 11 футболістів. І тільки 2 з них знають, де чиї ворота.

А тепер уявіть, що у вас в компанії відбувається те ж саме. Ви зараз на плаву і якось справляєтесь. Але що буде, якщо ви зіткнетесь з конкурентом, у якого всі 11 гравців знають, де чиї ворота. Тут у вас точно будуть проблеми.

Буває одна людина витрачає купу енергії на те, щоб заважати іншим працювати. Він при цьому не винен, бо не знає, що заважає. А якщо таких людей в компанії багато?

Як компанії почати розвиток стратегічного мислення?

Насамперед потрібно відправити керівника на семінар, щоб він взагалі подивився, що таке стратегічне мислення, як воно працює і які результати дає.

Стратегічне мислення – звичка. Вона нічим не відрізняється від інших звичок. Але людина за своєю природою не схильна думати стратегічно, їй потрібно це розвивати.

Це як вчитися грати в шахи. Тобі пояснюють умови та порядок руху фігур. Ти не навчишся відразу думати на 10 кроків вперед. Спочатку треба вивчити правила та прості способи поставити мат. Потім ти почнеш вивчати комбінації. І тільки через деякий час у вас буде виходити. Тому вчитися потрібно якомога раніше.

Раніше в Китаї полководець мусив вміти робити три речі, щоб командувати військами:

  • добре володіти зброєю,
  • грати в шахи,
  • грати на музичних інструментах.

Елемент стратегії розвивався через шахи.

Якщо говорити про семінари, то тут стратегічне мислення розвивається через вправи. Будь-які вправи спрямовані на реалізацію майбутнього належать до стратегічного мислення.

Щоб навчитися стратегічно мислити, компанія має напрацьовувати досвід в побудові стратегій та дотримуватися їх, помилятися або не помилятися, робити висновки, і знову будувати стратегію.

Стратегія — завжди гіпотеза.

Чим західні країни відрізняються від наших? Чому в Кремнієвій долині такий величезний пласт успішних компаній? Тому що у них абсолютно інший принцип ставлення до провалів.

Якщо у людини було три провали, то для нас це невдаха. А для них — ні. Він три рази намагався і провалився. Отже, на четвертий раз ймовірність його успіху вище, ніж якби він прийшов вперше, не маючи за плечима цих успіхів. Вони розуміють, що він тестує гіпотези.

Там навіть є певна статистика з приводу того, коли у людини клацне.

У нас проблема стратегії в тому, що вона туманна і саме по собі майбутнє туманне. Керівники не хочуть витягати голову з піску з тієї причини, що це може бути ризиковано. Незрозуміло, як воно буде або не буде і навіщо це треба. Але, якщо ти не витягнеш голову, то точно не влучиш.

Запрошуємо вас завантажити запис зустрічі:

Розвиток мислення в бізнесі

Для цієї зустрічі ми об’єднали 4 типи мислення: креативне, критичне, стратегічне та системне.

Ви зможете перейняти прийоми та методи різного мислення, щоб використовувати, як одну робочу концепцію при прийнятті ефективних рішень в бізнесі.

Отримати запис

Автор: Сергій Сліпченко

Редактор: Юрій Гальмаков