Лідер майбутнього має навчитися бути інопланетянином

Ми живемо у неспокійні часи. Поточну ситуацію в бізнес-середовищі можна охарактеризувати акронімом, який спочатку був придуманий військовими США для позначення хаосу в сучасному зруйнованому війною ландшафті: VUCA — volatility (мінливість), uncertainty (невизначеність), complexity (складність), ambiguit (неоднозначність).

Саме з таким ландшафтом ми маємо справу зараз у бізнес-середовищі. І для того, щоб залишатися в ньому успішним, потрібно застосовувати нові засади лідерства та організаційного розвитку.

Мінливість посилюється за рахунок прискорення змін, приводить нас у світ, де розвиток у всіх сферах відбувається за більш короткі проміжки часу. У такій ситуації недостатньо просто знати про тенденції та мати інформацію. Розсудливі лідери розуміють, що зараз необхідно бути попереду кривих зростання. Вміти прориватися вперед і творити майбутнє. Інакше майбутнє буде творитися без нас.

Ми наділені вродженим прагненням зменшувати рівень невизначеності. І це прагнення заважає інноваціям. Замість того, щоб вирішувати проблеми, пов’язані з невизначеністю, нинішні лідери мають бути більш маневреними та активно задіяти невизначеність.

Складність сучасного світу зростає. Нові технологічні досягнення викликають нові виклики. І що важливіше — нові можливості.

У майбутньому виживатимуть і процвітатимуть лише ті організації, які зможуть розпізнавати нові моделі та розвивати стійкі стратегії.

Якщо невизначеність — це коли змінні зрозумілі, але їх значення невідомо (як у гральних кісток, що котяться), то неоднозначність — це коли навіть змінні незрозумілі (гральних кісток просто нема). Компанії, які зосереджені лише на невизначеності, обманюють себе, вважаючи, що тримають усе під контролем. Теперішні змінні не будуть такими ж у найближчій перспективі.

Очевидно, що провідні організації в ландшафті VUCA потребують нових підходів та нового бачення. Їм потрібен інструмент для створення стійкості, адаптивності та нових можливостей через розпізнавання нових моделей. Таким інструментом є стратегічний форсайт.

Що таке стратегічний форсайт?

Стратегічний форсайт — це дисципліна, яка дозволяє передбачати альтернативні варіанти майбутнього. Завдяки їй організації краще підготовлені до потенційних загроз та здатні отримати вигоду з прихованих можливостей.

Форсайт дає можливість вловлювати тренди та застосовувати ці інсайти для створення карти майбутнього пейзажу. Ці карти дозволяють перевірити нашу поточну стратегію, розробити проривні інновації, а також проводити перетворюючі зміни.

Сила форсайта — не в його інструментах і методах, але в його здатності змінювати перспективи. Тому він корисний не тільки в рамках стратегічного планування, але й дає нову оптику, що дозволяє переосмислити застарілі процеси індустріальної епохи, які більше не є ефективними у нашому VUCA середовищі.
Це свого роду філософія. Це не черговий додаток до процесів організації, а скоріше нова операційна система.

Результат його застосування — інновації, що лідирують на ринку, успішний розвиток можливостей і здатність отримувати прибуток у майбутньому.

Тягни-штовхай майбутнього

Розмірковуючи про майбутнє, ми інстинктивно думаємо про «головні тенденції». Для більшості слово «тренд» стало синонімом майбутнього. Але це не так.

Тренди видно, бо вони з’являються сьогодні. Вони прив’язують нас до того, що відбувається навколо нас в даний момент, але заважають нам побачити, що змінюється, що приходить на зміну і які можливості відкриваються.

Аналіз трендів — лише один із аспектів стратегічного планування.

Майбутнє існує між «тяни» та «штовхай».

Більшість організацій думають про майбутнє виключно як про «штовхай». Цей полюс представлений трендами, які штовхають нас у майбутнє, незалежно від наших дій. На протилежному полюсі майбутнього знаходиться «тягни». Він реалізується нашою здатністю навмисно розпізнавати та створювати бажане майбутнє.

Хороша аналогія — використання якоря на вітрильних суднах за відсутності вітру. Частина моряків беруть якір і на шлюпці пливуть у потрібному напрямку, потім закріплюють його певній відстані. Потім команда судна тягне канат із якорем на себе, пересуваючись до мети. Тренд у цій аналогії означав би вітер.

Майбутнє — це не те, що просто трапляється з нами, але те, що ми створюємо щодня через рішення, які ми приймаємо.

Стратегічний форсайт на практиці

Стратегічний форсайт дає можливість управляти невизначеним майбутнім та допомагати бізнесу у низці напрямків: розробці стратегії, проривних інноваціях та трансформації культури. Він надає інструменти для перетворення наших існуючих процесів та способу мислення, щоб стати адаптивними та стійкими за часів невизначеності.

Стратегічний форсайт дозволяє нам зрозуміти зміст пейзажу, що розвивається, розвивати бажані варіанти майбутнього і створювати докладні дорожні карти для їх досягнення.

Важливість форсайту у стратегії

Стратегічний форсайт відрізняється від стратегічного планування, що спирається на моделі, засновані на електронних таблицях, та екстраполює історичне минуле до лінійного плану майбутнього.

Оскільки таке традиційне планування нездатне точно прогнозувати майбутнє, воно є небезпечним, коли оголошує якесь «офіційне майбутнє». Воно засліплює лідерів, не дозволяючи бачити можливі загрози та приховані можливості.

Стратегія повинна виходити далеко за межі формального аналізу та точних даних. Форсайт допомагає нам поглянути за межі нашої галузі, розширити наше уявлення про зовнішні проблеми та розробити надійні, гнучкі та творчі бачення організаційного спрямування.

Стратегічне планування сценаріїв — це своєрідна імунна система
організації, воно дозволяє нам створювати багатоаспектні стратегії, які є ефективними, незалежно від того, яке майбутнє на нас чекає.

Важливість форсайту в інноваціях

Нині ефективні інновації неможливі без розвитку довгострокового мислення та розкриття альтернативних можливостей майбутнього.

Більшість популярних інноваційних інструментів та концепцій, які використовуються сьогодні, створювалися, коли все було простіше, і компанії могли дотримуватись лінійного мислення. Сьогодні світ набагато складніший і рухається у майбутнє швидшими темпами, тому традиційні інструменти зараз застаріли та не працюють.

Минули дні, коли можна було впроваджувати інновації просто для того, щоб зміцнити компетенції або отримати стратегічну перевагу на переповненому ринку.

Розсудливі лідери усвідомлюють, що відбулося фундаментальне зрушення в парадигмі інновацій.

Важливість форсайту у Культурі та Змінах

Зусилля з управління змінами часто зазнають невдачі, тому що вони зосереджені на питаннях, які «бульблять» на поверхні організації. В результаті приймаються рішення косметичної властивості, які не торкаються культури та основних наративів організації.

Для досягнення довготривалих змін, ми повинні бачити, що ховається під очевидним — щоб зрозуміти, чому те чи інше питання стоїть в організації на першому місці. Форсайт розкриває динаміку нашої нинішньої історії, водночас створює шляхи для досягнення кращих результатів.

У світі VUCA зміна — це постійний і неминучий фактор. І якщо організаційна культура не є відкритою, стійкою, орієнтованою на майбутнє, їй доведеться докласти безліч зусиль, щоб вижити, не кажучи вже про те, щоб процвітати.

І тому недостатньо просто залишатися у курсі останніх тенденцій чи впроваджувати нові організаційні фішки. Невизначеність теперішньої ситуації зводить на «ні» ефективність старих практик із пристосування нових трендів до книг з історії. Тільки ті організації, які сьогодні активно інвестують у розвиток трансформаційної культури, матимуть успіх завтра. Створення культури мислення майбутнього допоможе кожному члену організації бути проактивним і мислити цілісно.

Структура природного форсайту: як стати лідером майбутнього

Протягом останніх кількох десятиліть, стратегічний форсайт боровся із надмірно академічними та теоретичними підходами, які не давали результатів у реальному світі. Згодом підприємства зіткнулися з дуже складним ландшафтом, і лінійні рішення стали приносити дедалі менше користі організаціям.

Структура природного форсайта (Natural Foresight framework), розроблена компанією Kedge, може бути застосована в обох випадках, оскільки забезпечує безперервний процес трансформації та необхідні для цього практичні інструменти.

Усі фази у структурі природного форсайту (відкрити, дослідити, накреслити карту та створити) можуть бути використані як комплексно, так і незалежно один від одного у будь-якому порядку, залежно від потреб бізнесу.

Відкрити: дослідження старих способів мислення

У нас є природний фільтр інформації. Він оберігає нас від постійного бомбардування даними із зовнішнього світу, тим самим рятуючи від божевілля. Але цей фільтр є причиною того, що ми не бачимо безліч можливостей навколо нас.

Форсайт допомагає нам подолати звичку інтерпретувати нову інформацію з погляду старих уявлень. Коли ми позбавляємося упередженості, ми здатні сприймати світ різними альтернативними способами.

Багато хто піддається спокусі пропустити цю фазу, щоб одразу перейти до вивчення трендів та можливостей. І це небезпечний крок.

Сумний приклад — компанія Kodak, яка винайшла цифрову фотографію, але так і не інвестувала гроші у її розвиток — оскільки мислила традиційно, а тому просто не зуміла розглянути нові можливості.

Це типовий випадок «непотрібного знання», коли ти так добре знаєш те, з чим маєш справу, що це знання просто заважає тобі дізнатися про нове. Форсайт звільняє від обмежень «непотрібного знання».

Є кілька способів кинути виклик своїм старим поглядам у фазі відкриття:

Запитайте чому?

Якщо вам здається, що нова ідея є безглуздою, запитайте себе: чому. Вона може здатися безглуздою в порівнянні з тим, що вам вже відомо. Спробуйте подивитися на предмет з інших точок зору — і це може призвести до інших висновків. Вам не потрібно змінювати свій світогляд. Простий паузи та простого питання достатньо, щоб вийти за межі «марного знання».

Вчіться, розучуйтесь і знову вчиться

Щоб позбутися «непотрібного знання», нам потрібно послідовно зректися всіх тих істин, які накопичилися у нас за весь час навчання та роботи. Жодних священних корів! Досліджуйте нові сфери та науки, постарайтеся використати нові знання у своїй сфері компетенції. Чи можуть нові відкриття нейротехнології вплинути на об’єднання організацій? Чи популярність цифрової валюти впливатиме на організаційні структури? Відкриття того, як віддалені, але аналогічні сфери можуть змінити вашу — відмінний спосіб розучитися.

Думайте, як інопланетянин

Усі знають, що різноманітність породжує креатив. Але воно також здатне залишити виклик нашому світогляду. Коли ви аналізуєте той чи інший процес чи переконання, уявіть, як істота з іншої планети може його сприйняти? Що інопланетянин подумає про нашу освітню систему, яка зародилася у сільськогосподарській ері (тобто три економічні епохи тому)? Чи буде мешканець з іншої планети в змозі зрозуміти її з урахуванням технологічних та соціальних досягнень у будь-якому іншому секторі? Напевно ні.

Для свіжих ідей ви можете проконсультуватися з людиною ззовні, наприклад, інтерном, підлітком або знайомим з інших галузей.