Далеко не всі керівники та HR-директори усвідомлюють той факт, що важливо не тільки бути людиною, яка стратегічно мислить, а й уміти говорити як стратег. Які б менеджерські таланти ви не мали, якщо в усному мовленні ви не використовуєте «стратегічний» стиль, вас не сприймуть належним чином і недооцінюватимуть. Такими є спостереження Джона Саллівана, одного з провідних HR-фахівців Силіконової долини.

Якщо ви маєте досвід роботи генеральним директором або топ-менеджером, ви, напевно, помітили, що стратеги пояснюються інакше, ніж тактичні «діячі», які населяють нижчі рівні організації. Якщо вам достатньо бути тактиком, далі можете не читати, але якщо маєте амбіції лідера, вам необхідно враховувати правила стратегічної мови.

Говорити стратегічно означає використовувати шість ділових «діалектів». Ось перелік цих діалектів:

Мова грошей
Зосередженість на корпоративних цілях
Знання з даних
Створення конкурентної переваги
Зосередженість у майбутньому
Клієнтоорієнтованість
Мова бізнесу – гроші та цифри

Перший і найважливіший діалект стратегічної мови – це мова бізнесу, яка оперує грошима та числами, щоб продемонструвати діловий настрій. Використання грошей та чисел дозволяє вам заявити про себе як про стратега, навіть якщо ви фактично ще не займаєте стратегічну позицію.

Якщо ви коли-небудь були присутні на зустрічах з вищим виконавчим керівництвом, ви вже знаєте, що гроші і числа включені в майже кожен блок їх розмов. І якщо звичайний, «нестратегічний» рекрутер скаже щось на зразок: «Набір персоналу проходить успішно», то стратегічний вербувальник озвучив би кількісні результати, говорячи, що «набір штату становив 17 відсотків в порівнянні з минулим роком і це призвело до збільшення корпоративних доходів $7.2 мільйонів.

Зосередженість на корпоративних цілях

Стратегічні люди гостро сфокусовані на досягненні корпоративних цілей, вони навряд чи звернуть увагу на щось, що не стосується безпосередньо цих цілей. Типові корпоративні стратегічні цілі зазвичай включають дохід і прибуток, що збільшується, конкурентна перевага, збільшення частки на ринку, біржова вартість акцій, підвищення продуктивності, задоволення клієнта, і виробництво інноваційних продуктів і послуг.

Для HR-фахівців з цього випливає, що якщо ви хочете бути стратегом, ви маєте кожну функціональну дію поєднувати з досягненням певної корпоративної мети. Наприклад, займаючись наймом, ви повинні усвідомлювати, що затримка в рекрутингу фахівців, які приносять прибуток, призводить до втрати доходів на таку суму.

Використання даних як знавця ситуації

Мова тактичних людей включає велику кількість таких фраз як «я думаю», «я відчуваю», «я вірю», «я допускаю». Всі вони ясно вказують на те, що ви не точно знаєте відповідь. Однак, враховуючи той факт, що від вашої проінформованості залежить майбутнє великих інвестицій, ці фрази використовувати нерозумно.

Мало того, що ви повинні використовувати фразу “я знаю”, але ви повинні негайно підкріпити цю фразу числами, у відповідність до першого пункту. Наприклад, “Я знаю, що 22-відсоткова плинність кадрів у відділі продажів, яка знижує наші доходи на 4 відсотки, викликана продавцями, які йдуть у результаті усунення корпоративних транспортних засобів для продавців.

Досягнення конкурентної переваги

Бути стратегом означає співвідносити те, що ви робите і результати з тим, що роблять конкуренти вашої фірми. Оскільки забезпечення конкурентної переваги – найважливіша корпоративна мета, будь-яка стратегічна розмова повинна включати оцінку того, наскільки та чи інша дія зможе сприяти перемозі над конкурентами.

Стратегічна розмова також повинна включати ймовірні заходи, які вживатимуть фірми конкурента, щоб протистояти нашому новому рішенню. Приклад стратегічної фрази: ми першими оптимізуємо процес подання заяви про прийом на роботу, що дасть нам збільшення кількості продавців на 22 відсотки. Ми отримаємо конкурентну перевагу принаймні на найближчі два роки”.

Зосередженість у майбутньому

Більшість співробітників зосереджені на поточних проблемах, у той час як стратегічна людина далекоглядна і намагається передбачати майбутні проблеми та можливості. Таким чином, якщо ви хочете справити враження стратега, включіть у ваші висловлювання прогноз.

Наприклад: «Недоліки у наймі у відділі продажів будуть знижувати доходи на чотири відсотки по наступній чверті, але якщо заходів не буде вжито, то втрати подвоїться до восьми відсотків протягом шести місяців».

Клієнтоорієнтованість

Це є ключовим компонентом стратегічного мислення. Тому що фірма не може досягти своєї стратегічної мети, не розуміючи клієнта. Цей підхід передбачає орієнтацію як зовнішніх клієнтів, а й у внутрішніх. Ви повинні ставитися до співробітників компанії так само, як ви ставилися б до ваших покупців. Таким чином, ви повинні дати зрозуміти, що ви прислухаєтеся до внутрішнього клієнта, розумієте внутрішні споживчі потреби, що ваші внутрішні клієнти задоволені.

Приклад стратегічного повідомлення: “Ми розглянули побажання наших внутрішніх клієнтів, які наймають менеджерів, щоб оцінити їхню задоволеність процесом найму, а також знати їхні побажання щодо покращення рекрутингу. Ми використали зворотний зв’язок, щоб оновити процес планування інтерв’ю”.

Підсумок

Вивчення стратегічних «діалектів» може багатьом здатися несуттєвим. А тим часом мова – це перше, що впливає на імідж ділової людини. І використання тактичної мови або ігнорування стратегічної може серйозно нашкодити вашій кар’єрі. Що ще гірше, ви не знатимете, що саме вам заважає у кар’єрному зростанні.

Навпаки, використовуючи стратегічну мову, ви відразу і надовго справите враження людини перспективної. Тим більше, що у сфері управління персоналом цією мовою володіють мало хто.