Один із найпоширеніших ризиків у сучасних організаціях пов’язаний із відсутністю в них етичного кодексу. Багато хто вважає наявність такого документа чимось зайвим. А даремно. Він значно знижує ймовірність подій, здатних нашкодити корпоративній культурі чи навіть зіпсувати репутацію компанії.

Етичний кодекс – це зведення норм, що визначають життя вашої компанії. Ці норми стосуються всіх аспектів функціонування організації, включаючи глобальні цілі, а також принципи взаємодії між працівниками, партнерами та зовнішніми суб’єктами.

Правила кодексу можуть, наприклад, забороняти укладання угод з партнерами, які використовують працю дітей або технології, що завдають шкоди навколишньому середовищу.

Наприклад, коли IKEA заснувала свій перший магазин у СНД, працівники місцевих комунальних підприємств схиляли представників компанії до хабара. Якби не чітко прописаний кодекс, який забороняє хабарі, керівництво могло б і поступитися, побоюючись підвести кредиторів, співробітників та покупців. В результаті компанія знайшла спосіб відкрити магазин в обхід комунальників і магазин був відкритий вчасно.

«Наявність етичного кодексу насамперед впливає на рівень корпоративної культури», — говорить Майкл Коннор, редактор і видавець інтернет-журналу Business Ethics. – «Багато підприємств малого та середнього бізнесу вже живуть за такими правилами. Якщо вони не задокументовані, то керівництву слід задуматися про те, щоб створити такий документ».

Коннор переконаний, що етичні норми можуть надати потужну підтримку бізнесу. «Багато керівників вважають їх чимось зайвим, недозволеною розкішшю», — говорить він. – «Вони не враховують, що бізнес без етичних норм наражається на постійний ризик».

На чільне місце

Почати варто з позначення основних цілей організації. Маріанн Дженнінгс, автор книги «Сім ознак етичного краху», зазвичай ставить клієнтам, яких вона консультує, одне й те саме питання: «Чого б ви ніколи не зробили для того, щоб придбати чи зберегти клієнта?» Відповіді це питання допомагають сформувати базис для кодексу.

Особливо гостро питання створення морального кодексу постає у разі різкого розростання штату. Компанія наймає все більше співробітників, чиї цінності не завжди збігаються з цінностями компанії. Наявність сформульованих правил дозволяє всім членам колективу, включаючи новоприбулих, рухатися в одному напрямку.

Працюємо спільно

Поширена помилка багатьох роботодавців у тому, що вони створюють кодекс, не консультуючись із підлеглими. У цих випадках кодекс або сприймається неправильно, або взагалі ігнорується. Тут варто згадати універсальне правило: люди охоче дотримуються того, у створенні чого вони самі брали участь.

Навіть якщо вам здається, що ви добре обізнані з усіма проблемами співробітників, вам все одно не обійтися без їхньої допомоги у складанні кодексу. Найкраще роздати співробітникам анонімні анкети та попросити описати у них усі сумнівні з погляду етики ситуації, в які їм доводилося потрапляти за останній рік на робочому місці.

Призначаємо відповідальних

Навіть якщо персонал уже знайомий із кодексом і дотримується його правил, все одно є сенс призначити співробітника, який відповідатиме за внесення змін до нормативних документів. Ця людина повинна мати високі моральні принципи, а також чудові комунікативні здібності. Крім цього, він повинен мати постійний доступ до керівництва для невідкладного вирішення питань та внесення поправок до кодексу. Зазвичай відповідальним за етику у колективі призначають співробітника відділу кадрів.