Анрі де Гейз, президент компанії Royal Dutch Shell, сміливо помітив, що здатність навчатися швидше за конкурентів — єдине надійне джерело переваг над ними.
Ця думка віддзеркалює актуальну тенденцію 2022 року — зміни у сучасному світі відбуваються швидше й вміння швидко навчатися новому стає головною конкурентною перевагою.
Психолог Александр Поддьяков пропонує T&D-спеціалістам звернути увагу на те, що у цій ситуації небезпечним є не тільки відставання у навчанні. Небезпечним є також хибне навчання, яке не тільки нічому не навчає, але й може завдати немалої шкоди.
Один чемпіон світу з важкої атлетики навмисно задля публікації у журналі зробив фото зі штангою, стоячи по груди у воді. Після публікації матеріалу його конкуренти — тренери та спортсмени — витратили величезну кількість часу та зусиль, намагаючись терміново розробити інноваційний метод тренувань зі штангою у воді, навіть не підозрюючи, що фотосесія була лише трюком, розрахованим на відволікання ресурсів конкурентів на марні дослідження.
Помилкове навчання — загальна проблема
Навчання помилковим або шкідливим знанням є феноменом, який глибоко вкорінений на культурному рівні. У казках зустрічаються експерти (майстер, чаклун тощо), які перешкоджають героям, що у них навчаються, засвоювати секрети необхідні для успіху.
І це ще не все. Інші навчають так, що герою фактично не вигідно або навіть небезпечно знати. Пам’ятаєте, як Баба-Яга вчила Іванка сідати на лопату, щоб поміститися у піч, а лисиця вчила вовка ловити рибу на свій хвіст в ополонці
Аналогічним чином вчинила одна іноземна фірма, яка запропонувала T&D-спеціалістам Державного наукового центру «Фізико-енергетичний інститут» безплатне навчання технології деяких розрахунків для атомних електростанцій. При проведенні юридичної експертизи було виявлено, що у випадку прийняття пропозиції компанія може використовувати право інтелектуальної власності та накласти вето на будь-яку міжнародну угоду інституту, в якій буде використана ця технологія.
У проєкції на бізнес тренінг цей феномен можливий у найрізноманітніших ситуаціях. Наприклад, компанія-конкурент відкрито ділиться позитивним досвідом впровадження нового інструменту розвитку персоналу. Можливо, тут і немає жодних зайвих хитрих думок. Але також ймовірно, що афішування своїх успіхів, а головне демонстрація ноу-хау у їх досягненнях є лише способом збити з пантелику T&D-спеціалістів конкуруючих організацій.
Шановні T&D-спеціалісти, будьте пильні! У навчанні настала епоха “тонованого скла”. При виборі навчання ретельно враховуйте всі складові та можливі успіхи й наслідки.