Розвиток креативного мислення в компанії 2021 року: що, для чого й навіщо

Развитие креативного мышления

Развитие креативного мышления

Развитие креативного мышления

Завдання кожної бізнес-організації — досягнути успіху в мінливому світі. Креативне мислення — компонент бізнес-мислення, який допомагає адаптуватися в умовах невизначеності та відповідати на виклики змін.

Креативне мислення допомагає нестандартно підходити до вирішення бізнес-завдань та досягати проривних результатів, створюючи інновації для клієнтів, контрастно виділяючись серед конкурентів.

Ми називаємо стандартними підходами напрацьовані рішення, які колись теж були креативними. Вони спрацьовували добре, але в якийсь момент стали звичайними шаблонами, які ми не переглядаємо і не оновлюємо, хоч світ навколо нас  динамічно змінюється.

Креативне мислення допомагає освіжити методи роботи, зробивши провив, отримати результат, який був запланований, але не був досягнутий звичними й старими способами у новому світі.

Клієнтам вже не підходять продукти, методи та ідеї, які були актуальними та цікавими ще зовсім недавно. Вони бачать кращі та часто дешевші, якісні, економічні та естетичні рішення на ринку.

Креативність допомагає контрастно виділятись серед конкурентів та робити продукт зручнішим у використанні та привабливішим у своїй економічності.

ПРИКЛАД

Зараз майже вся людська діяльність поміщається у мобільний телефон. У нас там навігатор, калькулятор, пошта, чати, можливість працювати з документами, дивитись кіно. Величезна кількість функцій на будь-який смак.

Раніше для цього були потрібні різні девайси. Ми або користувались ними окремо, або взагалі не користувались через складнощі, недоступність або вартість.

Сам смартфон поєднує величезну кількість проривних креативних рішень. Одне з них — відкрита система, завдяки якій  зовнішні виробники контенту та продуктів створюють для телефона продукти. Клієнти купують їх в App Store чи Google Play.

Й таких продуктів величезна кількість, якщо переглянути різні сфери діяльності.

Сьогодні без креативності практично неможливо бути успішним у бізнесі.

17 лютого запрошуємо вас на розвивальну подію клубу: Рада експертів NRG

Тема зустрічі:

Розвиток мислення в бізнесі

Для цієї зустрічі ми об’єднали 4 типи мислення: креативне, критичне, стратегічне та системне.

Ви зможете перейняти прийоми та методи різних видів мислення, щоб використовувати їх, як одну робочу концепцію під час прийняття ефективних рішень в бізнесі.

Подробиці й реєстрація

Креативне мислення — програмне забезпечення компанії та людини

Якщо подивитись на креативне мислення як на програмне забезпечення, ми побачимо, що у нього великий інструментарій.

Є несистемний креативний пошук рішень, який працює за принципом осяяння. Тут наше завдання — підготувати умови для того, щоб прийшло це осяяння. Для цього існують ефективні робочі методи: мозковий штурм, методи латерального мислення, ментальні карти, метод контрольних запитань, SCAMPER та інші.

Але існують й завдання, де такий підхід не завжди призводить до оптимального результату. Тоді ми підключаємо системний креативний пошук. Він передбачає розробку та системне застосування інструментів для створення комплексного креативного рішення. До методів системного пошуку можна віднести ТРВЗ, дизайн-мислення, SIT та інші.

Креативність не дорівнює геніальності.

У широких колах припускають, що креативність — осяяння, притаманне людям з особливим складом розуму, інтелекту та мислення. Звичайно ж, ніхто цього не заперечує. Але, з іншого боку, креативність — властивість мислення та гігантська й серйозна робота. А результат залежить від того, куди ми цілимось та в якому полі знаходимось.

Креативне мислення можна тренувати, розвиваючи ментальну гнучкість («м’яке мислення»), підвищуючи креативну сміливість та засвоюючи ефективні прийоми креативного мислення.

«М’яке мислення» — здатність не зациклюватися на стереотипах, а швидко перемикатись.

Також для підвищення креативності в діяльності важливо засвоювати методи латерального мислення.

Концепцію латерального мислення, розробив Едвард де Боно.Сенс латерального мислення в тому, що аби знайти креативне рішення треба здійснити стрибок в бік від мислення до якого ми звикли.

Важливо відзначити: це не поступовий відхід від теми, а саме стрибок. Й вся креативність цього підходу походить від ідеї стрибка. Часто цей стрибок у невідоме, де ми не знаємо що отримаємо, але стрибаємо тільки тому що бачимо там можливість.

Чим креативний співробітник відрізняється від не креативного

Якщо ми візьмемо принципово важливі відмінності співробітника який не володіє креативним мисленням, від співробітника який ним володіє, різницю можна побачити в тому як вони ставляться до проблем.

Некреативний співробітник намагається не помічати проблему яка виникає, якщо він не в змозі її вирішити. Або, якщо не виходить не помічати, він спробує вирішити її звичайними методами. Чи занурюється лише поверхнево.

Креативний співробітник глибоко занурюється в проблему та прагне вирішити її так, щоб у зв’язку з цим не виникла нова проблема.

Це можна добре побачити у різних прикладах реакцій на локдаун — хтось почав чекати коли все закінчиться, а хтось побачив в цьому можливість для розвитку нових напрямів та видів діяльності, створивши можливості для проривного розвитку бізнесу.

Не креативне мислення: що нам зручно робити в нашій зоні комфорту?

Креативне мислення: подивімось, що потрібно клієнту на цей момент та зробимо це, навіть якщо це поза межами нашого звичного ментального чи фізичного комфорту.

Креативна людина не ставить питання: «Коли мені буде зручно?». Вона питає: «Що потрібно ринку? Завдяки чому ми зробимо нашого клієнта щасливим?»

Коли креативна людина шукає рішення, вона користується не тільки старими методами, аби адаптувати їх до ситуації. Вона створює нові рішення. Креативні люди можуть в пошуках рішень «відлетіти далеко» від звичної сфери діяльності.

Окрім цього, креативна людина розуміє як перетворити ідею в продукт та зробити його популярним.

Приклад зі сфери ресторанного бізнесу

Коли почалась пандемія, уряд видав указ закрити ресторани.

Не креативний підхід. У нас чудовий ресторан. Навіть якщо його закрили на карантин, ми почекаємо, поки карантин закінчиться і все буде добре.

Креативний підхід. Ми можемо створювати інновації. Наприклад, доставку до дверей клієнтів. Або давайте формувати подарункові пакети та відкривати мережі швидких кафе.

В цьому і проявляється креативність.

Наявність креативного мислення автоматично активує пошук рішень, які раніше не використовувались.

Як створити системний креативний пошук в бізнесі

Існують методи, спрямовані на системне креативне вирішення завдань.

Приклади:

ТРВЗ [Теорія розв’язку винахідницьких задач]

АРВЗ [Алгоритм розв’язання винахідницьких задач]

SIT [Systematic Inventive Thinking / Системне винахідницьке мислення]

Дизайн-мислення…

Та інші методи що сприяють системному створенню креативних рішень.

По суті, це програмне забезпечення, яке впроваджується в компанії, надається людям для роботи та перетворюється в регулярний інструмент пошуку креативних рішень.

Впровадити в компанію креативні методи можна тільки за допомогою навчання та стимулювання системної свідомої практики під час розв’язання реальних кейсів та задач. Навчання без стимулювання може дати лише вибірковий ефект.

Креативність — це і навичка мислення, і парадигма мислення. Щоб людина змогла опанувати парадигму мислення, необхідна взаємодія з тренером та в групі.

Груповий процес гарно активує креативне мислення. Одна людина підкидує ідею, друга підхоплює та розвиває її, а третя додає свої думки — так і народжується креативне рішення.

Методи групової роботи дуже ефективні, але для ефекту потрібна спеціальна атмосфера.

Інструменти, які можна використовувати в компанії для розвитку креативності:

  • Робочі групи.
  • Креативні форуми: співробітники збираються та розповідають про інновації, які були зроблені в компанії.
  • Навчання із впровадженнями: провели навчальний модуль, люди отримали завдання та проєкти, які в результаті стають продуктами.
  • Годинник винахідника: людині надається 2-3 години на тиждень, коли вона займається непрофільною діяльністю, створює нове. Компанія надає людині для цього ресурси та допомагає створити інноваційний продукт.

Існують десятки способів розвитку креативності в бізнесі. Все залежить від мети та ситуації. Головне розпочати.

Перші кроки для розвитку креативного мислення в компанії

Перед тим як почати розвивати креативне мислення в компанії, важливо визначитись, на що воно буде спрямоване та як закріпиться.

Точки кріплення можуть бути на рівні цінностей та культурного коду. Компанія повинна транслювати співробітникам, що вона розвивається як інноваційна компанія, заохочує креативність співробітників та готова вкладати в це.

Популярні неробочі варіанти:

Простий слоган «будьмо креативними» і тому подібне.

Коробочка з написом «Ми чекаємо на ваші ідеї».

З таким підходом не ви не отримаєте велику кількість ідей. А якщо просто стимулювати інновації без розвитку креативності, то отримаєте велику кількість стандартних ідей.

Три етапи для початку розвивання креативності:

Етап 1. Сформулювати принцип та почати пропагандувати його в компанії.

Етап 2. Сформувати методологію креативності на робочому місці, напрацювати інструментарій, навчити співробітників.

Етап 3. Стимулювати застосування креативності на робочому місці.

Навчання ефективне в форматі Blended learning, яке поєднує як аудиторний, так і діджитал тренінг разом з Microlearning. В цьому форматі люди навчаються та отримують можливість одразу застосувати нові знання.

Також важливо, щоб в компанії була політика креативності. Якщо людина створює рішення яке має цінність, його потрібно впровадити. Важливо, щоб людина брала участь у впровадженні, бачила як воно реалізується та відчувала результати цього рішення. І в першу чергу, в цьому має бути зацікавлена сама компанія.

Тема зустрічі:

Розвиток мислення в бізнесі

Для цієї зустрічі ми об’єднали 4 типи мислення: креативне, критичне, стратегічне та системне.

Ви зможете перейняти прийоми та методи різних видів мислення, щоб використовувати їх, як одну робочу концепцію під час прийняття ефективних рішень в бізнесі.

Подробиці та реєстрація

Автор: Леонід Богданов — бізнес-тренер, експерт зі стратегічного розвитку організацій, прийняття бізнес-рішень, розвитку креативності, ведення перемовин, керування складними комунікаціями, продажу комплексних рішень, розвитку емоційного інтелекту, розвитку управлінських навичок. Експерт в області VIP-коучінгу. Експерт в області фасилітації.

Редактор: Юрій Гальмаков