Що таке стратегічне мислення і як врятувати компанію, в якій його не розвивають

Стратегічне мислення поділяється на дві частини: мислення про стратегію та його реалізація. Стратегія це реалізація майбутнього. Вона відповідає на питання: «Як досягти мети?». Стратегічне мислення про те, як реалізовувати і наблизити майбутнє, під яким мається на увазі щось світле.

Люди часто говорять, що мета це і є стратегія. Це не так. Стратегія це про те, як ми потрапимо туди, куди потрібно. Цей термін прийшов до нас з військової справи.

На війні мета зрозуміла — виграти битву. Але як її виграти? Ось тут і потрібна стратегія.

Перша плутанина виникає в позитивному мисленні. Пам’ятаєте фільм «Секрет», в якому транслювалося позитивне мислення? Це як раз про вигадування майбутнього. Це тільки перший крок. А стратегічне мислення відповідає на питання «Як саме це створити?».

Коли людина має стратегічне мислення, вона бачить мету і знає, які кроки треба зробити для її досягнення

Запрошуємо вас завантажити запис зустрічі:

Розвиток мислення у бізнесі

Для цієї зустрічі ми поєднали 4 типи мислення: креативне, критичне, стратегічне і системне.

Ви зможете перейняти прийоми та методи різного мислення, щоб використовувати, як одну робочу концепцію під час прийняття ефективних рішень в бізнесі.

Отримати запис

Як визначити керівника без стратегічного мислення?

Керівник, який не розвиває стратегічне мислення весь час стикається з несподіванками. Він може бути стійко переконаний, що розуміє, що робить та куди рухається. Але, коли починає рухатись, стикається з непередбаченим.

А буває навіть так, що він не розуміє, куди рухатись. У нього просто є відчуття, що конкретно потрібно робити зараз. Тому що він керується сьогоденням. Це оперативне планування: у нас пожежа → ми її гасимо.

Бувають ситуації, коли не до стратегії, тому що є перекоси в стратегічному мисленні.

Існують крайнощі. Одні менеджери надмірно йдуть у майбутнє, а інші міцно хапаються за сьогодення.

Якщо людина дуже занурюється у стратегію, але вона відірвана від реальності, підлеглі до неї ставляться погано. Вона розповідає про мету, намагається їх мотивувати, але нічого з цього не досягається, тому менеджера вважають пустомелею.

— Нам потрібно гасити пожежу, а він нам розповідає про стратегію.

В ідеалі стратегія — це зв’язок у вигляді моста між майбутнім та сьогоденням, де ми наближуємо майбутнє через дії в сьогоденні.

Як визначити людину з розвиненим стратегічним мисленням?

Мислення — це робота з картиною світу. Її складно торкнутися. Стратегія це гіпотеза. Людина прогнозує результат, проєктує шлях і намагається рухатися ним. Чітко дотримуватися побудованого плану неможливо. Результат може бути рано чи пізно, трохи краще чи гірше, але в цілому той, що очікували отримати. Коли так виходить і прогноз людини виправдовується, можна сказати, що у нього стратегічне мислення розвинене.

Керівник каже: «Хлопці, нам потрібно робити ось так і так. Ми робимо і бачимо, що він мав рацію ».

А буває говорить: «Хлопці, давайте підемо іншим шляхом». Починаємо йти і не приходимо. Він не врахував купу варіантів розвитку подій, отже не розуміє, як це працює, не вміє мислити стратегічно.

Гарний приклад стратегічного мислення можна побачити у кіно, де показують пограбування банку.

Там моделюють все, враховуючи робочий персонал та поведінку відвідувачів банку. Опрацьовують різні соціальні сценарії. Це дуже складне завдання. Без стратегічного мислення таке зробити неможливо.

Коли стає в нагоді стратегічне мислення?

Стратегічне мислення використовується для завдань високого рівня, коли є велика мета. Для простого рівня воно не стане в нагоді.

Приведемо приклад

Уявімо, що одна людина вирішила відкрити автозаправну станцію на три колонки. Цього йому достатньо, тому що бензину постачають небагато. Подивимось, як він буде діяти в залежності від зростання та рівня мислення.

Рівень 1. Тактичний

Він відкрив заправку, тому що має можливість й дешеве джерело палива. Він занижує ціну і на заправку приїжджають заправлятися мешканці 4-х найближчих сіл. Є стабільний прибуток. Його все влаштовує і зростання не хочеться.

Це тактичний рівень, де повністю відсутнє стратегічне мислення. Тут все нормально. Людина працює за принципом: «Куй залізо, поки гаряче».

Рівень 2. Умовно стратегічний

На цьому рівні людина думає, що робити далі. Коли заправка працює стабільно, людина починає продавати щось додатково, облагороджує територію, встановлює автомати з газованими напоями, невеликий магазинчик та придорожнє кафе

Він звичайну станцію на три колонки удосконалює до заправки регіонального рівня та підіймає ціни. Починає дивитись на якість продукту, тому що хоче, щоб люди поверталися знову.

На цьому рівні він ще не дивиться на конкурентів, а просто хоче, щоб люди приходили знову, тому сильно покращує якість та стежить за нею.

Рівень 3. Велика мета і стратегічний рівень

На третьому рівні наш герой кидає виклик іншим заправкам — гігантам ринку. На перший погляд, це здається нереалістичним. Маленька людина з маленькою регіональною заправкою хоче посунути лідера ринку палива, який обслуговує мільйони автомобілів в день.

Потрібно вигадати стратегію, яка допоможе йому відібрати у когось частку ринку. І він починає над цим працювати. Але нічого не вийде, якщо він буде робити так само, як роблять вони. Потрібно вигадати щось нове, унікальне. А без розвитку мислення цього не вийде.

Власне кажучи, стратегія це і є унікальність. Вона тебе диференціює по маркетингу.

Без стратегічного мислення зростання неможливе, тому що не зрозуміло, куди рухатися

У більшості компаній світу поки є власник зі стратегічним мисленням, компанія   розвивається. Як тільки власник йде, керівництво змінюється і бізнес руйнується.

Наймані менеджери, в більшості випадків, працюють не через стратегічне мислення. Вони хочуть, щоб їх ресурси просто зберігалися, тому що позиція гарна і ризикувати не хочеться.

А стратегічне мислення живить мета і мрія про краще майбутнє.

Як врятувати компанію, якщо йде власник зі стратегічним мисленням

Обов’язково для рівня топ-менеджерів підіймати рівень мислення, розширювати мислення про майбутнє.

У людини є три варіанти.

Жити в минулому. Це найпрограшна стратегія.

Жити в теперішньому часі. Проживати все в моменті та діяти за обставинами. Також важлива життєва навичка, але скоріше для людини, ніж для бізнесу

Створювати майбутнє. Це теж гарний варіант, певна компетенція. Тут людина візуалізує і планує майбутнє.

Ключове завдання — встигаючи насолоджуватись сьогоденням, будувати своє майбутнє.

Якщо керівник живе в сьогоденні, фокусується всередині компанії, то через деякий час перестає звертати увагу на майбутнє. Він не побачить, що їх атакують конкуренти, а в разі поразки буде знизувати плечима і казати: «Потрібно було працювати краще».

Гасло «Працювати краще, більше, довше» важко назвати стратегією.

Коли компанія розвиває стратегічне мислення серед співробітників, вони дивляться у майбутнє та думають, як його наблизити. І чим конкретніше вони його бачать, тим легше підібрати точну стратегію, яка стане мостом.

Запрошуємо вас завантажити запис зустрічі:

Розвиток мислення в бізнесі

Для цієї зустрічі ми об’єднали 4 типи мислення: креативне, критичне, стратегічне та системне.

Ви зможете перейняти прийоми та методи різного мислення, щоб використовувати в якості однієї робочої концепції під час прийняття ефективних рішень в бізнесі.

Отримати запис

Автор: Сергій Сліпченко

Редактор: Юрій Гальмаков